Autora interpelacji poselskiej nr 12038 zainteresowała kwestia składania wyłącznie w formie elektronicznej np. deklaracji VAT, CIT, PIT, JPK, a w przyszłości faktur w ramach KSeF. Zdaniem autora interpelacji, rozwiązanie takie budzi wątpliwości, gdyż podatnik nie ma żadnego wpływu na funkcjonowanie systemu teleinformatycznego organu podatkowego (nie kontroluje on drogi, jaką dokument przebywa w systemie, nie ma wpływu na czas przetworzenia dokumentu przez serwery administracji ani na wystąpienie ewentualnych awarii). Mimo to odpowiedzialność za skuteczność doręczenia przerzucona jest w całości na podatnika. Tymczasem w przypadku przesyłek papierowych odpowiedzialność podatnika kończy się w momencie uzyskania potwierdzenia nadania przesyłki w placówce wyznaczonego operatora, gdyż dalszy proces doręczenia leży po stronie państwa.
W związku z powyższym autor interpelacji zapytał m.in., czy:
- Ministerstwo Finansów (dalej: MF) uważa, że obecne regulacje dotyczące obowiązkowego elektronicznego składania dokumentów podatkowych są zgodne z Konstytucją RP,
- planowane jest wprowadzenie ustawowych gwarancji, że w przypadku awarii systemu teleinformatycznego państwa podatnik nie poniesie negatywnych konsekwencji z tytułu braku skutecznego doręczenia,
- rząd rozważa wprowadzenie alternatywnej formy składania dokumentów (np. papierowej poprzez operatora publicznego - Pocztę Polską - lub bezpośrednio w urzędzie) na wypadek niedostępności systemów elektronicznych.
W dniu 24 września 2025 r. podsekretarz stanu w MF udzielił odpowiedzi na tę interpelację. W odpowiedzi podkreślono, że organem właściwym do orzekania w sprawach zgodności ustaw i przepisów prawa z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej nie jest Minister Finansów i Gospodarki, lecz Trybunał Konstytucyjny. Wskazano jednocześnie, że ministerstwu nie są znane wyroki Trybunału Konstytucyjnego, które formułowałyby tezę niekonstytucyjności w odniesieniu do przepisów dotyczących konieczności realizacji określonych obowiązków informacyjnych w postaci elektronicznej. (...)