W UiPP nr 16/2026, str. 10 pisaliśmy na temat wpływu sprzedaży środka trwałego zamortyzowanego jednorazowo na wysokość podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorcy opodatkowanego na zasadach ogólnych. Przedstawiając własne stanowisko, i wyjaśnienia Ministerstwa Zdrowia z 11 maja 2026 r., zasygnalizowaliśmy, że w tej sprawie ponownie wystąpimy do tego resortu z pytaniem: Czy w przypadku sprzedaży środka trwałego zamortyzowanego jednorazowo, ustalając podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, należy »pozostawić« w kosztach uzyskania przychodów koszt z tytułu jednorazowej amortyzacji, czy też należy go »wyłączyć« z kosztów dla celów składki zdrowotnej? Nasze pytanie dodatkowo zobrazowaliśmy poniższym przykładem.
"Przykład
Przedsiębiorca opłacający podatek dochodowy według zasad ogólnych w marcu 2026 r. zakupił środek trwały o wartości początkowej 50.000 zł, którą to wartość zaliczył w tym samym miesiącu do kosztów uzyskania przychodów w ramach jednorazowego odpisu. Kwota tego odpisu została uwzględniona w podstawie wymiaru składki zdrowotnej na ogólnych zasadach (zmniejszyła tę podstawę o 50 tys. zł).
W lipcu 2026 r. przedsiębiorca sprzedał ww. środek trwały za kwotę 45.000 zł. Przychodu z tego tytułu przedsiębiorca nie uwzględnił w podstawie wymiaru składki zdrowotnej, zgodnie z art. 81 ust. 2zd ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Dla celów składki zdrowotnej przedsiębiorca nie wyłączył natomiast z kosztów żadnej wartości, gdyż w tej sytuacji nie powstał koszt, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT.".
W dniu 31 sierpnia 2026 r. otrzymaliśmy odpowiedź Ministerstwa Zdrowia. (...)