Według nowej klasyfikacji budżetowej wydatkiem majątkowym będzie również zakup środka trwałego amortyzowanego jednorazowo. Czy księgowanie zakupu takiego środka trwałego powinno odbywać się w jednostce budżetowej z zastosowaniem zapisu 810/800?
Tak. Począwszy od 2027 r. zakup środka trwałego amortyzowanego jednorazowo traktowany będzie jako wydatek majątkowy. W związku z tym zapisom księgowym związanym z jego zakupem towarzyszyć będzie w jednostce budżetowej zapis po stronie Wn konta 810, w korespondencji ze stroną Ma konta 800.
Przypomnijmy, iż 29 kwietnia 2026 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 20 kwietnia 2026 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. poz. 582). Rozporządzenie to wprowadziło zupełnie nową klasyfikację budżetową, którą stosuje się po raz pierwszy już przy planowaniu budżetu na 2027 r.
Jedną z najistotniejszych zmian wprowadzonych powyższym rozporządzeniem jest odejście od kryterium wartości środka trwałego i wartości niematerialnej i prawnej przy kwalifikowaniu wydatku jako majątkowego. Nawet nakłady na składniki majątku o niewielkiej wartości, które wcześniej ujmowano w wydatkach bieżących, będą teraz traktowane jako wydatki majątkowe. O ostatecznym przypisaniu wydatku do odpowiedniego paragrafu decyduje bowiem to czy dany składnik stanowić będzie środek trwały bądź wartość niematerialna i prawną oraz sposób jego amortyzacji, a nie wartość początkowa.